De eerste nachten met een XPAP

En dan krijg je de uitslag: Je hebt Apneu!

Terwijl je je nog afvraagt wat het precies inhoud en wat de consequenties zijn, worden er meteen al een of meerdere behandelingsplannen met je besproken.

Beduusd als je bent ga je meestal akkoord met de als beste voorgestelde behandelmethode: De CPAP.

Er zijn ziekenhuizen waar direct een passend masker voor je wordt uitgezocht en waar je dat en de eerste PAP meteen mee naar huis krijgt, maar in de meeste gevallen wordt een afspraak geregeld met een z.g. zorgverlener, die het boeltje bij je thuis komt brengen.
Gezellig, aan de keukentafel wordt een masker gepast en krijg je de instructies, over hoe je het masker moet opzetten en hoe de eerste CPAP, die later meestal een APAP blijkt te zijn bedient moet worden.
Ook wordt uitgebreid ingegaan op het schoonmaken van het spul en verteld dat na een week of drie gekeken wordt hoe het die periode is gegaan.

Deze periode wordt de titratie periode genoemd. De APAP heeft de functie om telkens bij ademblokkeringen de druk een stapje te verhogen om zo uiteindelijk op een druk te komen waarop je de minste Apneus krijgt. En na die drie weken wordt dan bepaald welke druk het beste rendement gaf.
Meestal krijg je dan een andere machine, die dan jouw PAP wordt.
En meestal zal dat een CPAP zijn, die ingesteld wordt op een vaste druk.

Maar goed, gesterkt door je ervaring aan de keukentafel en enorm gemotiveerd door de positieve foldertjes die je meestal krijgt, ga je ‘s avonds richting slaapkamer.

Soms zit het mee en slaap je meteen een hele nacht door: Jje bent een gelukkig mens.

Maar, in de meeste gevallen valt het dus enorm tegen:

  • Het masker zit (te) strak.
  • Of het masker lekt
  • En het masker maakt lawaai
  • En de uitstroom van je masker blaast naar je partner
  • En je wilt je omdraaien en je slang wil niet mee.
  • Of het valt je tegen om tegen de druk in te ademen.

En de volgende dag voel je je nog beroerder dan je al was.

Hierbij een aantal tips om die eerste tijd door te komen:

  1. Plaats een laag tafeltje of iets anders naast je bed, waarop je de PAP kan zetten, zodanig dat hij met de bovenkant net iets onder de bovenkant van je matras staat. Dit scheelt ‘s nachts wat geluid.
  2. Kijk even of je een stuk elastiek zodanig boven je hoofd kan bevestigen dat je de slang van boven je gezicht kan laten lopen. Als de slang van bovenkomt kan je namelijk veel beter draaien.
  3. Zorg dat je slaapkamer niet te koud is (minimaal 15 graden). Dit om condens in je slang en masker tegen te gaan. Kan je met deze warmte niet slapen, maak (of koop) dan een slanghoes voor je slang.
  4. Om alvast aan het masker en de druk te wennen, kan je het masker al opzetten en de CPAP aan, terwijl je nog TV gaat kijken. Op die manier wen je al vast een beetje aan het ademen onder druk. en ook went het een beetje om het masker op je gezicht te hebben.
  5. En als je dan naar bed gaat, neem daar dan de tijd voor. Lekker wassen en tanden poetsen. Maar vergeet de nachtcrème, want een masker op een vette huid lekt meestal enorm door
  6. Ga op de rand van het bed zitten en bevestig eerst het masker .
  7. Sluit de slang pas aan als je ligt.
  8. Begin met een lage druk. Alle PAPs hebben een zogenaamde Ramp-knop.
    Deze zorgt er voor dat je met een lagere druk begint, die meestal in een kwartiertje/twintig minuten oploopt naar de juiste startdruk (bij APAP) of naar de vaste druk (bij een CPAP).
    Bedoeling is dat je gedurende die tijd in slaap valt, omdat het geheel veel minder geluid maakt en meestal ook (nog) niet lekt.
  9. Probeer je te ontspannen en probeer je je niet te ergeren! (dat is moeilijk!)
  10. Als je masker erg lekt, trek dan de banden een heel klein beetje strakker. Je ligt nu en dat is toch anders dan als je aan tafel of op een stoel zit.
  11. Word je gek van die hoge druk en lekkage bij een APAP (titratie apparaat), druk dan gewoon de Ramp-knop in en begin weer met een lage druk

De eerste nacht zal zeker niet lekker zijn, maar je zult verbaasd staan hoe veel beter het na een week zal zijn.

Denk er aan, dat de aanhouder wint! En dat je het doet voor je eigen gezondheid! Niet opgeven, want het kan even duren, maar het zal beter worden.



Content Protected Using Blog Protector By: PcDrome.